Strona głównaArtykułyksięgowośćJak obliczyć rentowność swojego produktu?
księgowość

Jak obliczyć rentowność swojego produktu?

Analiza rentowności produktu to jeden z fundamentów biznesu, który może szybko pomóc ustalić, czy nasza firma maksymalizuje możliwe do osiągnięcia zyski. Jak szybko i skutecznie obliczyć rentowność produktu?

Dlaczego rentowność produktu ma znaczenie?

Nawet najlepszy pomysł na biznes i najdoskonalszy produkt będzie dobry tylko wtedy, kiedy jego zakup lub wdrożenie czy sprzedaż, będzie się opłacała. Na szczęście można to ustalić bardzo łatwo. Nadrzędną zasadą, jaka panuje w biznesie, jest ta, by koszty wytworzenia danego dobra lub usługi nie przewyższały ceny, jakiej oczekujemy za taki produkt.

Gdy zarządzamy firmą, musimy podejść do analizy rentowności zakładu w sposób niezwykle skrupulatny. Historia zna wiele działalności gospodarczych, które miały świetny produkt, a jednak przeszacowały i źle obliczyły koszty jego wytworzenia w relacji do ceny. 

Dziś większość ekonomistów jest zgodna: musimy dążyć do sytuacji, kiedy sprzedaż danego dobra lub usługi pokryje całkowite koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. To zaś oznacza, że działalności gospodarcze powinny dynamicznie rozwijać portfolio swoich usług i towarów. Dlaczego?

W praktyce pokrycie kosztów funkcjonowania firmy jest równoznaczne z sukcesem. Zapłaciliśmy pracownikom, opłaciliśmy media i podatki i nie jesteśmy na minusie. Czyli jest dobrze, prawda? Niestety, niekoniecznie. Każda firma powinna dążyć do maksymalizacji zysku. Powinniśmy nie tylko mieć pieniądze na bieżące działanie firmy, ale też oszczędności. Nigdy przecież nie wiadomo, czy kolejny lockdown nie dotknie właśnie naszego obszaru funkcjonowania.

Zasada BEP w biznesie

Jak w prosty sposób oszacować, czy produkt jest rentowny? Oczywiście można podjąć się samodzielnej analizy tego obszaru, jednak z pomocą przychodzi nam zasada BEP, która głosi, że dane dobro lub usługa jest dla firmy opłacalne, jeśli po podzieleniu kosztów całych przez różnicę między ceną, a kosztami zmiennymi, zamykamy na plusie. 

Dlaczego BEP jest tak ważne? Pozwala nie tylko odpowiedzieć na pytanie o rentowność, ale też – w pewnym sensie – wyznacza kierunek rozwoju firmy i wpływa na jej portfolio. Jeślim flagowy produkt nie generuje odpowiednich kwot, to albo musimy zmienić model biznesowy, albo powinniśmy raz jeszcze oszacować cenę. Może jest ona za niska, zbyt agresywna?

Tu docieramy do bardzo ważnej dla wielu polskich firm kwestii: atrakcyjności cenowej. Jeśli nagle, na przykład na skutek kolejnej podwyżki podatków i pensji minimalnej, nasz BEP jest na minusie, to w teorii nadrobimy to podwyżką ceny dobra lub usługi.

W praktyce może jednak okazać się, że z punktu widzenia zasad wolnorynkowych przestaniemy być konkurencyjni, bo kilka firm za mniejsze pieniądze będzie oferowało dokładnie ten sam produkt. Co wtedy? W takiej sytuacji ujemny BEP musi skłonić nas do refleksji na temat tego, czy lepszą ścieżką rozwoju nie będzie poszerzenie portfolio i szukanie dla siebie nowych nisz, by skompensować brakujące środki.

Czy da się obronić podwyżkę cen?

Owszem, jest to zadanie wykonalne, jednak powinno być poprzedzone dogłębną analizą rynku. Jeśli konkurencja może sprzedawać dane dobro za 39,99 PLN i wychodzi na swoje, a nasz biznes potrzebuje do tego kwoty zbliżonej do 50 złotych, to coś jest nie tak.

W takiej sytuacji warto przyjrzeć się wszystkim wydatkom w firmie. Być może jest jakieś miejsce w jej strukturze, gdzie budżet jest przepalany? Im szybciej będziemy w stanie zdiagnozować to miejsce, tym prędzej uda nam się ustabilizować BEP na poziomie, który pozwoli zachować konkurencyjność.