Jednoosobowa działalność gospodarcza

Jak ocenić pomysł na biznes?

pomysł na biznes

Choć może się wydawać, że dobry pomysł na biznes jest na wagę złota, okazuje się, że nie jest on nic wart jeśli nie wiemy jak wprowadzić go w życie. Jak więc ocenić pomysł na biznes?

Dobry pomysł na biznes to recepta na sukces finansowy? Nic bardziej błędnego. Wszystko dlatego, że pomysł na biznes sam w sobie naprawdę wart jest zero. Zawsze liczy się to w jaki sposób go zrealizujemy.

Jeśli planujesz uruchomienie swojego własnego biznesu, nie bój się opowiedzieć o jego założeniach znajomym, branżowym ekspertom. Podpowiedzą, które założenia są dobre, co warto poprawić, a co nie zainteresuje klientów. Zdarza się, że wielu „kandydatów” na przedsiębiorców, boi się rozmawiać o nim z innymi. Czują strach przed tym, że ktoś ich pomysł wykorzysta w swoim biznesie. Jeśli i tym myślisz ten sposób, mamy dla Ciebie proste rozwiązanie. Pamiętaj, że sam pomysł na biznes nie jest nic wart. Dlatego nie ma sensu handlować pomysłem na biznes, czy obawiać się ujawniania podstawowych założeń. Zawsze liczy się bowiem to, w jaki sposób będziesz chciał ten pomysł zrealizować.

No dobrze, a w jaki sposób ocenić pomysł na biznes? Dobrze jest policzyć czy to, co chcesz robić i na czym zarabiać jest na tyle interesujące, że klienci będą to kupować. Chcesz wydać książkę lub sprzedawać szkolenie online? Zrób preorder, czyli zapisy wstępne dla potencjalnie zainteresowanych. Będzie ci łatwiej oszacować ile osób faktycznie zechce kupić twój produkt.

Jeśli preorder Cię nie przekonuje, przygotuj wstępną wersję produktu lub usługi i zacznij ją sprzedawać na rynku z założeniem, że jest to faza testowa i bardzo chętnie przyjmiesz wszelkie uwagi związane z produktem. Testowanie w praktyce jest zawsze najlepszym rozwiązaniem.

Możesz też przekazać próbki swojego produktu. Testowanie pomysłu na biznes warto też rozpocząć od dokładnej analizy potrzeb swoich potencjalnych klientów. Zastanów się, czego potrzebują, jaki ich problem możesz rozwiązać i w czym możesz im pomóc. Potem sprawdź, ile jest osób, które mogą być zainteresowane tym biznesem

Gdyby to był dobry biznes, inni by już to robili

Często powtarzanym stwierdzeniem jest to, że gdyby coś było faktycznie dobrym biznesem, to inne, bardziej doświadczone firmy już dawno by się tym zajęły. Niestety nie zawsze się to sprawdza. Być może segment rynku na który chcesz wejść na początku swojego biznesu, dla konkurencji będzie zbyt mały, to jednak Tobie pozwoli rozwinąć skrzydła. Może się też zdarzyć, że po prostu ty jesteś w stanie zrobić coś znacznie lepiej. Pomyśl, dlaczego obok dużych ogólnokrajowych sklepów budowlanych, tak dobrze radzą sobie lokalne składy? Bo ich pomysł na biznes opiera się na większej elastyczności, możliwości szybszego reagowania albo jakimkolwiek innym elemencie, który sprawia, że mają przewagę.

Jeśli chcesz sprawdzić swój pomysł, warto po prostu go wdrożyć i zacząć wprowadzać w życie na małą skalę. Tym najbardziej zachowawczym osobom radzimy, by ustaliły ile pieniędzy lub czasu (bo ten też warto wycenić) są w stanie przeznaczyć na przetestowanie danego produktu lub usługi. Gdy wartość takiej inwestycji jest już ustalona, łatwiej będzie ocenić, czy warto danym produktem, usługą się zajmować, czy też nie.

Zawsze jednak będziemy zwolennikami tego, żeby zamiast czytania, srogiego planowania, po prostu działać i sprawdzić czy to co planujemy ma szansę powodzenia. A więc, do dzieła!!!

Mała Księgowość Rzeczpospolitej