Co to jest dokument OT?
13/11/2024Dokument OT to przyjęcie środka trwałego, na podstawie którego wprowadza się go do ewidencji. M.in. na jego podstawie będą ustalane późniejsze odpisy amortyzacyjne.
Co powinien zawierać dokument OT?
Zgodnie z art. 21 ust. 1 Ustawy o rachunkowości dokument OT powinien zawierać:
- określenie rodzaju dowodu (OT) i numer identyfikacyjny;
- określenie stron transakcji: nazwy i adresy dostawcy i przyjmującego środek trwały;
- nazwę, wartość początkową, charakterystykę środka trwałego;
- datę przyjęcie środka trwałego, a jeśli była inna niż data wystawienia dokumentu – również datę wystawienia dokumentu OT;
- podpis osoby wystawiającej dokument, oraz osoby, której wydano środek trwały (właściciela, jeśli nie ma określonej takiej osoby);
- polecenie księgowania z podpisem osoby upoważnionej (w przypadku firm prowadzących pełną księgowość).
Na dokumencie należy również wskazać metodę amortyzacji:
- liniową,
- degresywną,
- amortyzację jednorazową.
Wystawienie dokumentu OT jest obowiązkowe, w sytuacji, w której do składników majątku przyjmowany jest nowy środek trwały. Przyjęcie może odbyć się na podstawie zakupu, wytworzenia, nieodpłatnego nabycia lub ujawnienia w trakcie inwentaryzacji. W zależności od tych okoliczności, różne dokumenty będą podstawą do wystawienia dokumentu: od faktury po spis z natury.
Jak ustalić wartość początkową środka trwałego do druku OT?
Jednym z wymaganych elementów dokumentu OT jest wartość początkowa środka trwałego. Najłatwiej ustalić ją dla zakupionego środka trwałego – wówczas wartością początkową będzie cena zakupu (zgodna z umową/fakturą) powiększona o wydatki związane z zakupem, takie jak koszty transportu, czy opłaty np. notarialne.
W przypadku wytworzonego środka trwałego bierze się pod uwagę koszty materiałów użytych do jego produkcji, koszty wynagrodzeń i inne koszty poza pracą własną podatnika oraz kosztami sprzedaży i operacyjnymi.
Wartość początkową środka trwałego nabytego nieodpłatnie ustala się na podstawie wartości rynkowej takich samych lub podobnych przedmiotów.
Środek trwały z majątku prywatnego wycenia się na podstawie dowodu zakupu, a jeśli takiego brak – na podstawie wartości rynkowej.
Jeśli środek trwały ma współwłaściciela, to jego wartość określa się proporcjonalnie do zakresu własności. Nie dotyczy do współmałżonków (o ile nie prowadzą odrębnych działalności, w których oboje wykorzystują środek trwały).
Jak utworzyć dokument OT w Małej Księgowości?
Do utworzenia dokumentu OT możesz użyć powyższego wzoru albo łatwiejszego rozwiązania – Małej Księgowości. W tym celu wybierz z menu 'Środki trwałe’ > 'Dokumenty’ > 'Kartoteka środków trwałych’. Następnie kliknij 'Nowy’ i wybierz 'Zakup środka trwałego’.
Następnie uzupełnij wymagane dane, a w szczególności:
- numer inwentarzowy,
- nazwę,
- numer dokumentu nabycia (np. faktury),
- symbol klasyfikacji ŚT,
- wartość początkową,
- stawkę amortyzacji,
- miesięczny odpis.
Aby zaksięgować dokument OT, kliknij ‘Księguj’.
W kartotece środków trwałych masz również możliwość przeglądania dokumentów, edytowania ich, zmiany stawki amortyzacji, itd.
Mogą Cię zainteresować


Amortyzacja środków trwałych – co to?
Amortyzacja środków trwałych polega na tym, że stopniowo zmniejsza się ich wartość,...


Do czego służy faktura proforma? Jak ją wystawić?
Proforma to rodzaj dokumentu wystawianego przed właściwą fakturą. Sprawdź, jak powinna wyglądać...


Jak wystawiać faktury? Najważniejsze zasady i elementy faktur
Wystawianie faktur to podstawowe zadanie księgowe, z którym na co dzień ma...