Jak wystawić i zaksięgować duplikat faktury?
03/10/2024Duplikat faktury to kopia dokumentu potwierdzającego transakcję. Wystawiamy go, kiedy oryginał, został zniszczony, czy z jakiegoś powodu nie dotarł do kontrahenta. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak go wystawić i zaksięgować.
Czym jest duplikat faktury?
Duplikat faktury to kopia pierwotnej faktury VAT, która odtwarza informacje na temat zawartej transakcji handlowej. Dane umieszczone na duplikacie muszą być identyczne z tymi na oryginalnej fakturze.
Taki dokument sporządzany jest przez wystawcę na prośbę kontrahenta po zaginięciu lub zniszczeniu oryginalnej faktury.
Mała Księgowość Rzeczpospolitej – prowadź księgowość łatwo i skutecznie!
Jak wystawić duplikat faktury?
Wystawianie duplikatów faktur reguluje art. 106l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 Nr 54 poz. 535).
Do wystawienia duplikatu potrzebny jest oryginał.
Na nim powinna znaleźć się data wystawienia i opcjonalnie wyraz „duplikat”.
Duplikat możesz utworzyć za pomocą programu księgowego lub ręcznie. Dalej opisujemy, jak zrobić to w Małej Księgowości.
Najlepszy program księgowy dla jednoosobowych działalności gospodarczych – sprawdź!
Kto może wystawić duplikat?
Duplikat wystawia wystawca oryginalnej faktury, na prośbę kontrahenta. Dokument taki mogą również wystawić administracyjne organy egzekucyjne i komornicy sądowi.
O wystawienie duplikatu faktury można się zwrócić w formie pisemnej lub ustnej.
Jak zaksięgować duplikat faktury?
Duplikat faktury należy zaksięgować z datą jego otrzymania, tylko jeśli nie zaksięgowaliśmy oryginału faktury.
Jeśli zaksięgowaliśmy oryginał faktury, duplikat należy jedynie przechowywać jako jego zastępstwo.
Skuteczne i proste w obsłudze oprogramowanie księgowe – sprawdź!
Jak odliczyć VAT od duplikatu?
Duplikat ma moc prawną równą fakturze oryginalnej i dokumentuje w ten sam sposób tę samą transakcję. Z tego względu stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego.
Jeżeli podatnik chce odliczyć podatek z duplikatu faktury, to należy sprawdzić, czy zniszczona/zagubiona faktura dotarła do nabywcy. W zależności od tego, jaka sytuacja zaistniała, należy różnie obchodzić się z duplikatem.
Oryginalna faktura dotarła do podatnika, który odliczył od niej VAT
Duplikat faktury potwierdza nabycie towaru lub usługi w ewidencji zakupu VAT. Należy go przechowywać przez przynajmniej 5 lat.
Pierwotna faktura dotarła do nabywcy, tej jej nie zaksięgował i nie odliczył VAT-u
Duplikat należy zaksięgować w miesiącu wpływu oryginalnej faktury lub w trzech/dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (w zależności czy nabywca rozlicza się w okresach miesięcznych, czy kwartalnych). Jeżeli kopia faktury dotrze po tych okresach rozliczeniowych, to nabywca musi skorygować deklarację VAT za miesiąc wystawienia pierwotnego dokumentu.
Program do małej księgowości dla kilku stanowisk + dostęp do serwisu RP.PL – sprawdź!
Pierwotna faktura nie dotarła do nabywcy
Odliczenie VAT będzie możliwe dopiero po otrzymaniu duplikatu faktury (w miesiącu jej otrzymania, w trzech kolejnych następnych miesiącach lub dwóch kolejnych kwartałach).
Jak wystawić duplikat faktury w Małej Księgowości?
Aby wystawić duplikat faktury w Małej Księgowości:
- W menu otwórz 'Sprzedaż’ > 'Zestawienia’ > 'Zestawienie faktur’.
- Wybierz interesującą Cię fakturę.
- Kliknij 'Podgląd’.
- Wybierz opcję 'Drukuj’ > 'Kopia’.
Mogą Cię zainteresować


Jak wystawiać faktury? Najważniejsze zasady i elementy faktur
Wystawianie faktur to podstawowe zadanie księgowe, z którym na co dzień ma...


Likwidacja środka trwałego w ewidencji księgowej
Likwidacja środka trwałego jest konieczna, kiedy maszyna, samochód lub inny przedmiot używany...


PIT-28 – rozlicz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
PIT-28 to formularz podatkowy służący do rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób...