Inwentaryzacja, remanent, spis z natury
13/08/2024Inwentaryzacja, remanent i spis z natury to trzy określenia na ten sam proces, polegający na dokonaniu spisu wszystkich składników majątku przedsiębiorstwa. Każda firma ma obowiązek dokonywać go raz w roku.
Czym jest inwentaryzacja?
Inwentaryzacja (spis z natury, remanent) ma na celu ustalenie rzeczywistego stanu majątku firmy. W tym celu dokonuje się spisu wszystkich towarów, wszystkich narzędzi i innych środków należących do przedsiębiorstwa. Na jego podstawie można ustalić stratę, lub nadwyżkę podlegającą opodatkowaniu.
Przepisy, które mówią o konieczności sporządzania remanentu to:
- art. 26 Ustawy o rachunkowości,
- art. 24 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
- art. 24 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Spis z natury należy przeprowadzić przynajmniej raz w roku. Niemniej, firmy często dokonują jej częściej, aby kontrolować stan towaru.
Jak przeprowadzić spis z natury?
Aby przeprowadzić spis z natury, należy przygotować odpowiedni dokument. Muszą się w nim:
- nazwa firmy lub dane właściciela,
- data przeprowadzenia spisu,
- numery pozycji,
- szczegółowa nazwa i wartość każdej pozycji,
- jednostka miary przy każdej pozycji,
- cena za sztukę,
- cena całościowa każdej pozycji,
- liczba składników majątku stwierdzona podczas spisu,
- wartość remanentu końcowego,
- podpisy osób sporządzających remanent i obecnych przy nim,
- podpisy właściciela firm,
- klauzula zakończenia „Spis skończono na pozycji X”.
A co należy zawrzeć jako pozycje? Muszą to być:
- towary handlowe,
- wyroby gotowe,
- materiały podstawowe i pomocnicze,
- półwyroby,
- produkcję w toku,
- braki własnej produkcji i odpady,
- wszystkie towary, które są własnością firmy, ale które w dniu remanentu fizycznie nie znajdowały się w zakładzie,
- towary obce znajdujące się w zakładzie (z informacją o tym, do kogo należą).
Po zakończeniu spisu należy dokonać jego wyceny.
Jak obliczyć remanent?
Wyceny remanentu należy dokonać do 14 dni po wykonaniu spisu. W tym celu należy określić cenę nabycia lub wytworzenia każdego z posiadanych towarów.
Co, jeśli remanent się nie zgadza?
Remanent powinien wykazać stan zgodny z tym, który możemy potwierdzić dokumentami zakupu. Jeśli w rzeczywistości mamy na stanie mniej towarów niż powinniśmy, wykazujemy stratę. Jeżeli towarów w rzeczywistości jej więcej, ich wartość powinniśmy ująć w KPiR oraz odprowadzić od niej podatek.
Kiedy zrobić remanent?
Remanent należy sporządzić:
- na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- na koniec roku podatkowego,
- 1 stycznia,
- na dzień zawarcia umowy zmieniającej umowę spółki (w przypadku zmiany wspólników lub ich udziałów),
- na dzień likwidacji działalności.
Sporządzony remanent należy ująć w Księdze Przychodów i Rozchodów, a także dołączyć do niej dokument remanentu.
Zaniechanie dokonania remanentu lub jego dołączenia do księgi to wykroczenie karno-skarbowe (wadliwe prowadzenie ksiąg rachunkowych). Grozi za nie grzywna od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia.
Jak przeprowadzić spis z natury w Małej Księgowości?
Aby przeprowadzić spis z natury w Małej Księgowości, wejdź w 'Magazyn’ > 'Towary’ > 'Spis z natury’.
Kliknij 'Utwórz’ by wygenerować spis na wybrany dzień. Im dalej w przeszłość cofniesz się, tym dłużej program będzie potrzebował, aby wygenerować dokument remanentu.
Mogą Cię zainteresować
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – jak ją prowadzić?
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej jest obowiązkowa dla osób, które muszą dokumentować sprzedaż w...
Stawki VAT obowiązujące w 2024
W Polsce obowiązują cztery różne stawki VAT – podstawowa, dwie obniżone i...
Jak prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu?
Ewidencja przebiegu pojazdu jest potrzebna do rozliczenia wydatków związanych z samochodem służbowym....