Inwentaryzacja, remanent, spis z natury

13/08/2024

Inwentaryzacja, remanent i spis z natury to trzy określenia na ten sam proces, polegający na dokonaniu spisu wszystkich składników majątku przedsiębiorstwa. Każda firma ma obowiązek dokonywać go raz w roku.

Czym jest inwentaryzacja?

Inwentaryzacja (spis z natury, remanent) ma na celu ustalenie rzeczywistego stanu majątku firmy. W tym celu dokonuje się spisu wszystkich towarów, wszystkich narzędzi i innych środków należących do przedsiębiorstwa. Na jego podstawie można ustalić stratę, lub nadwyżkę podlegającą opodatkowaniu.

Przepisy, które mówią o konieczności sporządzania remanentu to:

Spis z natury należy przeprowadzić przynajmniej raz w roku. Niemniej, firmy często dokonują jej częściej, aby kontrolować stan towaru.

Jak przeprowadzić spis z natury?

Aby przeprowadzić spis z natury, należy przygotować odpowiedni dokument. Muszą się w nim:

  • nazwa firmy lub dane właściciela,
  • data przeprowadzenia spisu,
  • numery pozycji,
  • szczegółowa nazwa i wartość każdej pozycji,
  • jednostka miary przy każdej pozycji,
  • cena za sztukę,
  • cena całościowa każdej pozycji,
  • liczba składników majątku stwierdzona podczas spisu,
  • wartość remanentu końcowego,
  • podpisy osób sporządzających remanent i obecnych przy nim,
  • podpisy właściciela firm,
  • klauzula zakończenia „Spis skończono na pozycji X”.

A co należy zawrzeć jako pozycje? Muszą to być:

  • towary handlowe,
  • wyroby gotowe,
  • materiały podstawowe i pomocnicze,
  • półwyroby,
  • produkcję w toku,
  • braki własnej produkcji i odpady,
  • wszystkie towary, które są własnością firmy, ale które w dniu remanentu fizycznie nie znajdowały się w zakładzie,
  • towary obce znajdujące się w zakładzie (z informacją o tym, do kogo należą).

Po zakończeniu spisu należy dokonać jego wyceny.

Jak obliczyć remanent?

Wyceny remanentu należy dokonać do 14 dni po wykonaniu spisu. W tym celu należy określić cenę nabycia lub wytworzenia każdego z posiadanych towarów.

Co, jeśli remanent się nie zgadza?

Remanent powinien wykazać stan zgodny z tym, który możemy potwierdzić dokumentami zakupu. Jeśli w rzeczywistości mamy na stanie mniej towarów niż powinniśmy, wykazujemy stratę. Jeżeli towarów w rzeczywistości jej więcej, ich wartość powinniśmy ująć w KPiR oraz odprowadzić od niej podatek.

Kiedy zrobić remanent?

Remanent należy sporządzić:

  • na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • na koniec roku podatkowego,
  • 1 stycznia,
  • na dzień zawarcia umowy zmieniającej umowę spółki (w przypadku zmiany wspólników lub ich udziałów),
  • na dzień likwidacji działalności.

Sporządzony remanent należy ująć w Księdze Przychodów i Rozchodów, a także dołączyć do niej dokument remanentu.

Zaniechanie dokonania remanentu lub jego dołączenia do księgi to wykroczenie karno-skarbowe (wadliwe prowadzenie ksiąg rachunkowych). Grozi za nie grzywna od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia.

Jak przeprowadzić spis z natury w Małej Księgowości?

Aby przeprowadzić spis z natury w Małej Księgowości, wejdź w 'Magazyn’ > 'Towary’ > 'Spis z natury’.

Kliknij 'Utwórz’ by wygenerować spis na wybrany dzień. Im dalej w przeszłość cofniesz się, tym dłużej program będzie potrzebował, aby wygenerować dokument remanentu.