Pomoc

Aby znaleźć interesujące Cię tematy przejrzyj sekcję wg kategorii lub skorzystaj z wyszukiwarki.

Podatkowa Księgoa Przychodów i Rozchodów

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów

W księdze tej mamy możliwość oglądnięcia i wydruku Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów za wybrany miesiąc roku podatkowego, oraz oglądnięcie i wydruk zestawień otrzymanych na podstawie danych zawartych w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.

Jak posługiwać się opcją Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów?

W górnej części okna mamy do wyboru przyciski miesięcy. Wybierając odpowiedni przycisk otrzymujemy zestawienie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów wybranego miesiąca. Pokazana też jest wartość inwentaryzacji początkowej o ile dotyczy wybranego miesiąca, oraz wartość inwentaryzacji końcowej danego miesiąca o ile była wcześniej wprowadzona.

podgląd zawartości dokumentu znajdującego się w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów

Wyświetlona zostanie zawartość dokumentu wprowadzonego do Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Aby zakończyć tę opcję należy nacisnąć przycisk

lub

wydruk Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów dla wybranego miesiąca

Możemy wydrukować Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów dla wcześniej wybranego miesiąca na drukarce systemowej w dwóch możliwych układach.

zestawienie sum miesięcznych i rocznych

W opcji tej możemy oglądnąć i wydrukować zestawienia sum miesięcznych i rocznych takich jak:

Suma danego miesiąca – wartości miesięczna poszczególnych kolumn Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów danego miesiąca

Sumy bieżąco – wartości miesięczne poszczególnych kolumn Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów wszystkich miesięcy od stycznia do grudnia

Sumy narastająco – wartości miesięczne kolumn Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów poszczególnych miesięcy narastająco

Koszty reprezentacji i reklamy – pokazuje limit kosztów reprezentacji i reklamy, wartości kosztów wykorzystane oraz pozostały limit

Dochód bieżąco – pokazuje dla poszczególnych miesięcy w kolumnach przychód, koszty i dochód rozumiany jako różnice przychodu i kosztów

Dochód narastająco – pokazuje dla poszczególnych miesięcy w kolumnach przychód, koszty i dochód rozumiany jako różnice przychodu i kosztów w układzie narastającym

Dochód roczny – pokazuje wyliczenie rocznego dochodu dla danego miesiąca na podstawie danych zawartych w PKPiR, remanentu początkowego i końcowego

Obliczanie dochodu rocznego
OpisWartość
1. Przychód (kol. 9)455 600,75
2. Wysokość kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym:
  a) wartość spisu z natury na początek roku podatkowego58 678,28
  b) plus wydatki na zakup towarów handlowych i materiałów (kol.10)289 288,56
  c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu (kol.11)10 320,40
  d) minus wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego46 524,32
  e) plus kwota pozostałych wydatków (kol.15)78 328,09
  f) minus wartość wynagrodzeń w naturze ujętych w innych kolumnach księgi0,00
  Razem koszty uzyskania przychodu380 439,01
  Razem koszty uzyskania przychodu (po uwzględnieniu limitu kosztów reprezentacji i reklamy)379 215,30
3. Ustalenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym:
  a) przychód (pkt. 1)455 600,75
  b) minus koszty uzyskania przychodów (pkt. 2)380 439,01
  DOCHÓD75 161,74
  c) minus koszty uzyskania przychodów (po uwzględnieniu limitu kosztów reprezentacji i reklamy) (pkt. 3)379 215,30
  DOCHÓD (po uwzględnieniu limitu kosztów reprezentacji i reklamy)76 385,45

W oknie SUMY pokazane są powyższe sumy w poszczególnych zakładkach. Oglądnięcie zakładki następuje po jej wyborze. Naciśnięcie przycisku

powoduje zamknięcie okna SUMY i powrót do edycji Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, naciśnięcie przycisku

powoduje wydruk wszystkich zestawień dotyczących powyższych sum na drukarkę systemową.

W opcji tej możemy zmienić lub wprowadzić inwentaryzację początkową roku lub inwentaryzacje końcowe miesięcy lub roku. szerszy opis można znaleźć w dziale Inwentaryzacje.

Wybór ewidencji, dla której mają być pokazywane zapisy.

Wybór ewidencji możliwy jest po wcześniejszym ustawieniu możliwości prowadzenia wielu ewidencji w danych firmy opisanych w dziale Dane Firmy. Wprowadzanie ewidencji opisane są w dziale Ewidencje.

Jak można usunąć dokument z Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów?

W celu usunięcia pozycji z Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów można skorzystać z funkcji storno, dzięki której to można logicznie usunąć pozycję z Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Można także usunąć fizycznie wybrany dokument korzystając z funkcji usuń.

Uwaga! Opcja Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów dostępna jest wtedy i tylko wtedy gdy w edycji danych firmy zaznaczymy, iż firma rozlicza się według Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów.

Jak można zmienić numerację w Podatkowej Księdze Przychodów i rozchodów

W celu zmiany sposobu numeracji należy skorzystać z

opcje mała księgowość

opcji.

Zakwalifikowanie dokumentu do miesiąca w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów

Dokumenty w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów zakwalifikowane są zawsze według miesiąca „daty księgowania”.

Kolejność dokumentów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów

Istnieją dwa główne sposoby uporządkowania dokumentów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów:

  • Według daty księgowania,
  • Według daty dokumentu,

Dodatkowo w przypadku wyboru uporządkowania według daty księgowania istnieje możliwość wyboru porządkowania w zakresie danego dnia księgowego albo według kolejności wprowadzania, albo według daty dokumentu.

Opcje dotyczące kolejności dokumentów możemy ustawić w opcjach programu dotyczących Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów.

W przypadku jeżeli otrzymamy dokument z opóźnieniem i chcemy wprowadzić go do Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów jako ostatnia pozycja miesiąca bez zakłócania kolejności jest to możliwe jedynie przy wyborze opcji:

Uporządkowanie dokumentów w PKPiR – według daty księgowania
Dla tej samej daty księgowania uporządkuj – według kolejności wprowadzania

Przy tak wybranych opcjach należy wprowadzić dokument podając jako datę księgowania ostatni dzień miesiąca, w którym ma być zaksięgowany dokument. Po zaksięgowaniu dokument zostanie umieszczony jako ostatni dokument w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.

Przy wyborze kolejności dokumentów w PKPiR warto również sprawdzić opcję ustalania daty księgowania na podstawie daty dokumentu.