Podatkowa Księgoa Przychodów i Rozchodów
Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów
W księdze tej mamy możliwość oglądnięcia i wydruku Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów za wybrany miesiąc roku podatkowego, oraz oglądnięcie i wydruk zestawień otrzymanych na podstawie danych zawartych w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.
Jak posługiwać się opcją Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów?
W górnej części okna mamy do wyboru przyciski miesięcy. Wybierając odpowiedni przycisk otrzymujemy zestawienie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów wybranego miesiąca. Pokazana też jest wartość inwentaryzacji początkowej o ile dotyczy wybranego miesiąca, oraz wartość inwentaryzacji końcowej danego miesiąca o ile była wcześniej wprowadzona.
podgląd zawartości dokumentu znajdującego się w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów
Wyświetlona zostanie zawartość dokumentu wprowadzonego do Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Aby zakończyć tę opcję należy nacisnąć przycisk
lub
wydruk Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów dla wybranego miesiąca
Możemy wydrukować Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów dla wcześniej wybranego miesiąca na drukarce systemowej w dwóch możliwych układach.
zestawienie sum miesięcznych i rocznych
W opcji tej możemy oglądnąć i wydrukować zestawienia sum miesięcznych i rocznych takich jak:
Suma danego miesiąca – wartości miesięczna poszczególnych kolumn Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów danego miesiąca
Sumy bieżąco – wartości miesięczne poszczególnych kolumn Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów wszystkich miesięcy od stycznia do grudnia
Sumy narastająco – wartości miesięczne kolumn Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów poszczególnych miesięcy narastająco
Koszty reprezentacji i reklamy – pokazuje limit kosztów reprezentacji i reklamy, wartości kosztów wykorzystane oraz pozostały limit
Dochód bieżąco – pokazuje dla poszczególnych miesięcy w kolumnach przychód, koszty i dochód rozumiany jako różnice przychodu i kosztów
Dochód narastająco – pokazuje dla poszczególnych miesięcy w kolumnach przychód, koszty i dochód rozumiany jako różnice przychodu i kosztów w układzie narastającym
Dochód roczny – pokazuje wyliczenie rocznego dochodu dla danego miesiąca na podstawie danych zawartych w PKPiR, remanentu początkowego i końcowego
Opis | Wartość |
---|---|
1. Przychód (kol. 9) | 455 600,75 |
2. Wysokość kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym: | |
a) wartość spisu z natury na początek roku podatkowego | 58 678,28 |
b) plus wydatki na zakup towarów handlowych i materiałów (kol.10) | 289 288,56 |
c) plus wydatki na koszty uboczne zakupu (kol.11) | 10 320,40 |
d) minus wartość spisu z natury na koniec roku podatkowego | 46 524,32 |
e) plus kwota pozostałych wydatków (kol.15) | 78 328,09 |
f) minus wartość wynagrodzeń w naturze ujętych w innych kolumnach księgi | 0,00 |
Razem koszty uzyskania przychodu | 380 439,01 |
Razem koszty uzyskania przychodu (po uwzględnieniu limitu kosztów reprezentacji i reklamy) | 379 215,30 |
3. Ustalenie dochodu osiągniętego w roku podatkowym: | |
a) przychód (pkt. 1) | 455 600,75 |
b) minus koszty uzyskania przychodów (pkt. 2) | 380 439,01 |
DOCHÓD | 75 161,74 |
c) minus koszty uzyskania przychodów (po uwzględnieniu limitu kosztów reprezentacji i reklamy) (pkt. 3) | 379 215,30 |
DOCHÓD (po uwzględnieniu limitu kosztów reprezentacji i reklamy) | 76 385,45 |
W oknie SUMY pokazane są powyższe sumy w poszczególnych zakładkach. Oglądnięcie zakładki następuje po jej wyborze. Naciśnięcie przycisku
W opcji tej możemy zmienić lub wprowadzić inwentaryzację początkową roku lub inwentaryzacje końcowe miesięcy lub roku. szerszy opis można znaleźć w dziale Inwentaryzacje.
Wybór ewidencji, dla której mają być pokazywane zapisy.
Wybór ewidencji możliwy jest po wcześniejszym ustawieniu możliwości prowadzenia wielu ewidencji w danych firmy opisanych w dziale Dane Firmy. Wprowadzanie ewidencji opisane są w dziale Ewidencje.
Jak można usunąć dokument z Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów?
W celu usunięcia pozycji z Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów można skorzystać z funkcji storno, dzięki której to można logicznie usunąć pozycję z Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów. Można także usunąć fizycznie wybrany dokument korzystając z funkcji usuń.
Uwaga! Opcja Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów dostępna jest wtedy i tylko wtedy gdy w edycji danych firmy zaznaczymy, iż firma rozlicza się według Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów.
Jak można zmienić numerację w Podatkowej Księdze Przychodów i rozchodów
W celu zmiany sposobu numeracji należy skorzystać z
Zakwalifikowanie dokumentu do miesiąca w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów
Dokumenty w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów zakwalifikowane są zawsze według miesiąca „daty księgowania”.
Kolejność dokumentów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów
Istnieją dwa główne sposoby uporządkowania dokumentów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów:
- Według daty księgowania,
- Według daty dokumentu,
Dodatkowo w przypadku wyboru uporządkowania według daty księgowania istnieje możliwość wyboru porządkowania w zakresie danego dnia księgowego albo według kolejności wprowadzania, albo według daty dokumentu.
Opcje dotyczące kolejności dokumentów możemy ustawić w opcjach programu dotyczących Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów.
W przypadku jeżeli otrzymamy dokument z opóźnieniem i chcemy wprowadzić go do Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów jako ostatnia pozycja miesiąca bez zakłócania kolejności jest to możliwe jedynie przy wyborze opcji:
- Uporządkowanie dokumentów w PKPiR – według daty księgowania
- Dla tej samej daty księgowania uporządkuj – według kolejności wprowadzania
Przy tak wybranych opcjach należy wprowadzić dokument podając jako datę księgowania ostatni dzień miesiąca, w którym ma być zaksięgowany dokument. Po zaksięgowaniu dokument zostanie umieszczony jako ostatni dokument w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów.
Przy wyborze kolejności dokumentów w PKPiR warto również sprawdzić opcję ustalania daty księgowania na podstawie daty dokumentu.