Zestawienie sprzedaży
Do czego służy okno zestawienia sprzedaży?
W oknie zestawienia sprzedaży zostaje wygenerowany raport dotyczący sprzedaży. Obejmuje on między innymi podsumowanie sprzedaży w cenach netto oraz podsumowanie kosztów sprzedaży (orientacyjnych cen ważonych zakupu towaru). Na tej podstawie wyznaczony zostaje zysk pojedynczej transakcji oraz narzutu. Raport sprzedaży obejmuje także podsumowanie sprzedaży. Korzystając z filtrów można także utworzyć raport dla pojedynczego kontrahenta bądź pojedynczego towaru, bądź grupy towarowej.
Zestawienie sprzedaży może zostać utworzone z różnymi poziomami granulacji, grupując odpowiednio według:
- pozycji – każdy wiersz jest tworzony dla każdej pozycji faktury,
- dokumentu – każdy wiersz jest tworzony dla każdego dokumentu,
- towaru – każdy wiersz jest tworzony dla towaru,
- kontrahenta – każdy wiersz jest tworzony dla kontrahenta,
- użytkownika – każdy wiersz jest tworzony dla użytkownika, który utworzył fakturę,
Zestawienie sprzedaży może zostać utworzone według różnych metod:
- cen ważonych,
- FIFO,
Wybór metody wpływa na oszacowanie kosztu sprzedaży.
Przygotowanie zestawienia korzystając z metody FIFO może zająć więcej czasu ze względu na konieczność przeliczania ceny zakupu towaru na dany dzień. Wykorzystanie metody FIFO będzie możliwe tylko wtedy gdy stany magazynowe nie są zmieniane ręcznie i aktualny stan magazynowy odpowiada stanowi magazynowemu wyliczonemu na podstawie dokumentów.
Dodatkowo można wybrać czy do zestawienia mają być uwzględnione tylko towary czy również usługi. Opcja ta może być użyteczna w celu wykluczenia usług dodatkowych dla których nie można oszacować kosztu, lub nie mają bezpośrednio wpływu na wynik – np. zakupione usługi kurierskie.
Jak zarządzać oknem raportów zestawienia sprzedaży?
utworzenie nowego raportu dla innego zakresu dat/innych parametrów.
wydrukowanie raportu.
Opcja ta służy do wydrukowania utworzonego raportu według ustawionych filtrów. Po jej wybraniu pojawi się pytanie „Czy drukować wartości sprzedaży całkowitej?”. Wybranie „Tak” spowoduje umieszczenie na wydruku wartości dotyczących sprzedaży całkowitej, podczas gdy wybranie „Nie” spowoduje umieszczenie na wydruku wartości dotyczących sprzedaży jednostkowej.
ustawienie filtrów.
Dzięki zastosowaniu filtrów można wyświetlić i podsumować tylko i wyłącznie interesujące nas pozycje. Użycie filtrów zwiększa w dużym stopniu zastosowanie raportu.
wyszukiwanie pozycji.
Opcja to pozwala wyszukać konkretną fakturę kontrahenta bądź towar wygenerowany w raporcie.