Pomoc

Aby znaleźć interesujące Cię tematy przejrzyj sekcję wg kategorii lub skorzystaj z wyszukiwarki.

Zamówienia

Do czego służy opcja zamówień?

Program Mała Księgowość „Rzeczpospolitej” umożliwia wprowadzenie zamówień od kontrahentów, zarówno odbiorców jak i dostawców, na poszczególne asortymenty magazynowe. Wprowadzając zamówienie od odbiorcy do systemu możemy zarezerwować towar dla konkretnego kontrahenta. W ten sposób gdy tylko towar pojawi się w magazynie, możemy mieć pewność, iż nie zostanie on wydany innym kontrahentom. Możemy także wprowadzić do systemu zaliczki wpłacone przez kontrahenta dla tego zamówienia.

W programie stosowane są następujące symbole do oznaczenia zamówień:

  • ZO – Zamówienie od odbiorcy
  • ZD – Zamówienie do dostawcy

Jak wprowadzać zamówienia?

Wprowadzanie zamówień do systemu odbywa się analogicznie jak wprowadzanie dokumentów magazynowych . Wprowadzając zamówienie należy wybrać numer dokumentu zamówienia, kontrahenta dla którego zamówienie ma zostać zrealizowane oraz podać termin realizacji zamówienia. Następnie należy podobnie jak to jest w oknie wprowadzania dokumentów magazynowych wybrać pozycję zamówienia. Na zamówieniu mogą znajdować się zarówno towary, jak i usługi.

Proces rezerwacji zamówień.

Oprócz wprowadzenia dokumentu zamówienia, można dodatkowo zarezerwować towary znajdujące się na zamówieniu. Aby to zrobić należy w oknie zestawienie zamówień nacisnąć przycisk

Wykonanie tej operacji spowoduje zarezerwowanie odpowiednich ilości towaru.

Towar zarezerwowany nie może zostać pobrany w oknie „Wprowadzanie dokumentów magazynowych”. Dla przykładu jeżeli zarezerwujemy 4 j.m. wybranego towaru, a na stanie magazynowych znajdują się obecnie tylko 2 j.m. tego towaru nie będzie można sprzedać tego towaru. Jeżeli natomiast w magazynie będzie znajdować się 8 j.m. towaru, to będzie można sprzedaż maksymalnie 4 j.m. towaru.

W każdej chwili można odrezerwować towar klikając na przycisk

w zestawienie zamówień.

Spowoduje to automatycznie usunięcie zarezerwowanych towarów. Usunięcie dokumentu zamówienia w zestawienie zamówień , także spowoduje usunięcie rezerw towarów. Nie można przy wprowadzaniu dokumentu usunąć go jeśli towary zostały zarezerwowane, nie można też edytować wprowadzonej pozycji dokumentu.

Proces realizacji zamówień.

Zamówienie może być zrealizowane w wyniku czego utworzony zostanie dokument WZ dla zamówienia ZO, oraz PZ dla zamówienia ZD, na podstawie dokumentu zamówienia. Realizację zamówienia wykonuje się poprzez naciśnięcie przycisku

Zamówienie może być zrealizowane wtedy i tylko wtedy gdy w magazynie będzie znajdować się odpowiednia ilość towaru. W przeciwnym wypadku użytkownik zostanie powiadomiony o niemożności zrealizowania zamówienia.

Realizować można zarówno zamówienia, które wcześniej zostały zarezerwowane, jak i te które nie zostały zarezerwowane.

Zamówienia, które nie zostaną zrealizowane w terminie zostaną podświetlone na czerwono w zestawienie zamówień.

W trakcie realizacji zamówienia można wybrać typ dokumentu, który chce się utworzyć do tworzonego dokumentu WZ/PZ:

  • faktura
  • paragon

Dodatkowo można określić datę utworzenia dokumentu oraz dla zamówień ZO w walutach obcych skorygować kurs wymiany waluty.

W dokumencie takim będą także wyszczególnione zaliczki jakie zostały wprowadzone dla tego zamówienia.

Jak można usunąć dokument zamówienia?

Dokument zamówienia można usunąć w zestawienie zamówień. Każdy dokument zamówienia, bez względu na to czy jest tylko wprowadzony czy zarezerwowany czy zrealizowany można usunąć z systemu korzystając z przycisku

Proces przyjmowania i rejestracji zaliczek do zamówienia.

Można dodatkowo wprowadzić zaliczkę lub zaliczki do danego zamówienia. Aby to zrobić należy w oknie „Zestawienie zamówień” nacisnąć przycisk

Wykonanie tej operacji przenosi nas do wprowadzania zaliczek.