Najczęściej zadawane pytania FAQ

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęsciej zadawane pytania wraz z odpowiedziami.

Jak obliczyć składki ZUS i podatek?

Aby program prawidłowo obliczał składki ZUS i podatek, należy prawidłowo uzupełnić dane właściciela i/lub pracownika.

Żeby policzyć składki ZUS i podatek przedsiębiorcy w Małej Księgowości:

  1. Wejdź w ‘Ustawienia’ > ‘Skala podatkowa’.
  2. Zaznacz, czy rozliczasz się za pomocą skali podatkowej, czy ryczałtu.
  3. Wprowadź odpowiednie ustawienia, takie tak progi podatkowe, czy kwota wolna od podatku (dla KPiR) albo stawka ryczałtu i opcje ewidencji przychodów (dla ryczałtowców).
  4. Wróć do ‘Ustawień’ i przejdź do ‘Danych właściciela’.
  5. W ‘Informacjach ogólnych ustaw’, czy podatek ma być rozliczany miesięcznie, czy rocznie i czy przy obliczaniu podatku ma być uwzględniana ulga podatkowa.
  6. Wejdź w ‘Płace’ > ‘Ustawienia’ > ‘Składki na ubezpieczenia zdrowotne, społeczne i fundusze pozaubezpieczeniowe’ i wprowadź stawki składek.
  7. Przejdź do zakładki ‘ZUS i ubezpieczenia zdrowotne’.
  8. Wprowadź kod tytułu ubezpieczeń.
  9. Podaj numer rachunku składkowego.
  10. Zaznacz, czy składki mają być księgowane do KPiR, odliczane od dochodu czy dodawane do kosztów.
  11. Uzupełnij pozostałe kolumny. Szczegółową instrukcję ich dotycząca znajdziesz w instrukcji w zakładce Pomoc.
  12. Program będzie wyliczał podatek dochodowy i składki ZUS do zapłaty na podstawie wprowadzanych na bieżąco danych.

Żeby policzyć składki ZUS i podatek dochodowy pracownika:

  1. Wejdź w ‘Płace’ > ‘Dokumenty’ > ‘Kartoteka pracowników’.
  2. Wprowadź dane pracownika, ze szczególnym uwzględnieniem zakładki ‘Dane o zatrudnieniu’.
  3. Informacje o należnych składkach ZUS i podatku dochodowym pracownika będą generowane podczas wystawiania deklaracji do ZUS oraz PIT.